DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Ranské velikonoční gumování 2010

 

Velikonoce a zahájení plachtařské oldtimer sezony 2010

 

Pro skutečně velký zájem plachtařů o historické větroně na podzim 2009 na Rané jsme se rozhodli zorganizovat napřesrok vedle tradičního „Podzimního ranského svahování“ také nějakou jarní „oldtimer“ akci. Zvolili jsme pro zájemce-plachtaře v dnešní době neobvyklý provoz se starty vlastními silami pomocí gumového lana.

Velikonoční gumování 2010 – to byla dubnová akce ranského týmu POTK k zahájení nové oldtimer sezóny ”gumovými” starty v rozsahu historické zkoušky ”A”. Létalo se převážně na školním ranském SG-38 bez gondoly. Účastníci měli možnost si případně přivézt i další kluzáky ”žbrlinkové” kategorie.

Ačkoli tomu předpovědi počasí zrovna nepřály (v pátek dokonce postihla východ Česka sněhová kalamita), sobotní dopoledne bylo skutečně jarní, s příhodnou teplotou a mírným větrem. Po důkladné pozemní přípravě k tomuto dnes u nás už nepoužívanému způsobu startů byl pod vedením zkušeného instruktora J. Leníka zahájen praktický kurz vzletů za pomoci gumového lana. První starty byly prováděny na rovině provozní plochy stranou od letištního provozu. Účelem těchto prvních startů, u těžších pilotů jen smyků, bylo seznámení s neobvykle otevřeným, vlastně úplně chybějícím pilotním prostorem a nácvik koordinace účastníků. Po obědě jsme se odebrali na terén vhodný k „A“ letům. Stal se jím mírný svah na zlomu předpolí RWY22 ranského letiště. Počasí přálo a tak jsme létali (ano, tentokrát už létali) až do večera, téměř k úplné fyzické vyčerpanosti všech zúčastněných. Naši němečtí přátelé si odpoledne rozpoutali samostatný navijákový provoz s UL kluzákem ULF-1 na svém UL navijáku. Celkem jsme v sobotu 3. 4. na Rané provedli 45 startů SG-38 gumou a dalších 7 vzletů s ULF-1 na UL navijáku.

O velikonoční neděli 4. 4. jsme dopoledne pokračovali v "gumování" na pro tento účel nově objevené "A mezi" v předpolí dráhy 22. Účastníci si dolétali požadovaných pět startů, skočili si (teď už snad každý z nich ví, odkud tento výraz pochází) oba dva dny u lan pomáhající místní i piloti okolních aeroklubů. Mezi návštěvníky a četnými diváky pak byla asi nejvýznačnější návštěva rodiny Jaroslava Špitálského, prvního instruktora lounské skupiny MLL (Masarykovy letecké ligy) na Rané.

Po obědě nás do hangáru a ke kávě v letištním baru zahnala procházející fronta, která však neměla dlouhého trvání. Pokračovali jsme pak lety pomocí UL navijáku s ULF-1 a SG-38 k všeobecné spokojenosti zúčastněných opět až do večera.

Velikonoční pondělí 5. 4. dopoledne se v historickém prostředí učebny staré dřevěné ubytovny na Rané uskutečnil slavnostní závěrečný brífink. Úspěšným absolventům "gumicukového kurzu A" byly rozdány patřičné certifikáty a plachtařské "A" odznaky. Chladné a větrné počasí venku nás pak neodradilo od dalšího létání. Startovalo se opět pomocí UL navijáku našich německých kolegů. Vítr směřoval přímo na ranský kopec, takže nad svahem se společně s rogalisty, RC modely a místním Blaníkem vznášel ultralehký německý větroň ULF-1 a ranští SG-38 „Erwin II“ s Hols´der Teufel. Větrem znásobený chlad bránil pilotům "žbrlinkáčů" delším letům (dvou hodin dosáhl jen Uwe Kern s ULF-1). Běžně trvaly lety nad svahem kolem dvaceti minut.

Skončili jsme náležitě prochladlí, ale na konec jsme ještě stačili všechny tři kluzáky rozebrat a uložit do tranďáků, aby tak byly připraveny k odjezdu na další letošní oldtimer akce POTK a do zahraničí.

Fotky můžete shlédnout na fotogalerii POTK nebo na  http://airfoto.jencik.net/foto55.php

 

Saisonanfang und Gummiseilstartwochenende zu Ostern 2010 in Rana

Zum Saisonbeginn 2010 fand in Rana ein ganz besonderer Höhepunkt statt. Die angereisten Piloten konnten mit dem offenen Schulgleiter durch Flüge am Gummiseil ein Segelflugabzeichen "A" erwerben. Angeleitet durch Jirí Leník und Josef Mezera wurden am Sonnabend und Sonntag insgesamt 57 Gummiseilstart ausgeführt, sodaß alle Interessenten Gelegenheit hatten, diese seltene Startart auszuführen und die geforderten 5 Übungsstarts zu absolvieren. Nach einer Einweisung in der Ebene des Flugplatzes konnten dann weitere Flüge am A-Hang gemacht werden, wo die Flüge per Gummiseilstart recht beachtliche Weiten erreichten. Auch die etwas schwereren Piloten konnten endlich "richtig Fliegen". Die Begeisterung war bei allen groß.

Am Montag wurden dann in feierlicher Stimmung die erworbenen "A"-Abzeichen nebst Urkunden verliehen. Auch ich erhielt ein tschechisches Zeugnis für diese erfolgreiche Übung des Gummiseil-Kurses. Ein herzliches Dankeschön dafür.

Gleichzeitig drehte der Wind dann auf den Hang und frischte auf, sodaß auch noch per Windenstart direkt am Ranaer Hang geflogen werden konnte. So wurden mehrere längere Flüge mit dem Schulgleiter und dem Hol's der Teufel erreicht. Auch für mich eine Premiere. Obwohl ich schon so viele Jahre mit dem Schulgleiter fliege, habe ich erstmals aus eigener Kraft mit dem offenen Schulgleiter eine Höhengewinn von 100m erreicht, alles ohne Instrumente, nur mit dem Wind um die Nase und den Hang in greifbarer Entfernung. So muß es vor 70 Jahren gewesen sein ...

Alexander Görnitz